zelf reflecterend ©
  
WIE IS RANDELL 
GEEST-RIJK 
transformatie 
kabbala levensboom 
draak/slang symboliek 
vergelijkingen draak boom 
brein en onderbewustzijn 
pijnappelklier 
hersenfrequenties 
scheppingsvisioen 
tijd/ruimte continuüm 
uittredingen 
droom en tijdreis 
KUNST 
GRAANCIRKELS 
POËZIE 
ETHIEK
contact
  
 | 
 | 
GEEST-RIJK
  
Draak/slang symboliek
  
  
Op bovenstaande kindertekening zien we hoe een hemelse draak een aardse draak ontmoet. Eigenlijk is het 
verschil tussen die twee slechts gelegen in hun positie. De ene vliegt in de lucht en de andere staat
 op de aarde. Voor het overige zijn ze zo goed als gelijk aan elkaar. 
 
Deze tekening heb ik gemaakt in 1976. Ik was toen 15 jaar oud, naïef en onwetend ten aanzien van de
 werkelijke betekenis van mijn creatie. 
Beschouwing van het beeld geeft eenvoudig aan dat er een strijd tussen twee draken plaats vind. De 
hemelse en de aardse draak wellicht. Het thema wordt o.a. uitvoerig in de Taoïstische cultuur 
behandeld, met name in de I Tjing krijgen de hemelse en de aardse oerkracht een vooraanstaande rol
 toegewezen. Het beschrijft, kort gezegd, hoe de geestelijke wereld en de stoffelijke wereld elkaars 
tegenovergestelde zijn, in die zin dat ze elkaar kunnen aanvullen. Zijn de twee in conflict met
 elkaar dan is onheil onvermijdelijk het gevolg. Deze tekening laat dit laatste blijken.
 Het geeft een diep inzicht in een belangrijk aspekt van mijn persoonlijke leven en al dat daarmee 
in verband staat.
  
De volgende 2 tekeningen uit mijn fabuleuze jeugd tonen opmerkelijke variaties op hetzelfde thema van de 
oerkrachten. 
     
 
In deze tekeningen is de drievoudigheid die zich verheft boven de dualiteit net als in de
drakenstrijd bij wijze van ordenende struktuur aanwezig. 
Terwijl de linkertekening het lustaspekt en de genetica behandelt, gaat de rechtertekening
 over het machtsverhaal, doorgevoerd tot niks minder dan de wereldheersschappij. Grappig om te zien is hoe ik
in mijn kind-eigen onbeholpenheid stuit op de begrenzing van het papier. Het laat daarmee mooi zien hoe
de paddestoeltekening van onderaf naar boventoe is ontstaan terwijl de adelaar van boven naar beneden is
 getekend!
 
Dat de draak overeenkomt met de slang is redelijk bekend. Dat ook de adelaar voor draak mag worden gehouden
 is, naar ik meen, minder bekend. Aleister Crowley verklaart in Liber Aleph; "De draak is een combinatie 
van Arend en Slang en is de Liefde als orgaan van de Wil door wiens deugd Werk en Wonder van de ene Essentie
 volbracht wordt. Deze Draak heet Stilte, want in het uur van zijn werkzaamheid wordt het innerlijke deel,
 dat Ik zegt, afgeschaft door de vereniging met zijn Geliefde, de Ster."
  
De gele draak, het symbool van
 moeder aarde, hier met katalysator op de kop geplaatst. Deze tekening heb ik ongeveer op mijn 11de
 levensjaar gemaakt. Mij valt in het bijzonder de serene en vriendelijke uitstraling op. Het is voor mij
 ook een onpartijdige draak, een draak van het midden.
  
Deze jeugdtekening is nog moeilijk een draak te noemen maar toch zien we veel van de oerkrachten 
erin terug. De twee grote aangezichten kunnen namelijk moeiteloos met de drakenstrijd geassocieerd 
worden. De belangrijkste reden waarom ik de tekening hier plaats is alweer de overeenkomst met de 
drie kwaliteiten bovenaan. Eerst in de vorm van de dood, daarna als vogels. Deze drie zwaluw-achtige 
wezens blijken ook weer in een bepaald mythologisch verband te staan.
Zeer opmerkelijk vind ik de volgende twee graancirkels die daar eveneens naar lijken te verwijzen. 
     
 
Tekent men een draak dan kan men aan de expressie van het beestje afleiden wat het is dat de tekenaar 
verhindert zijn of haar doel in het leven te bereiken. In mijn geval wil dat nog wel eens de geestdrift
zijn zoals uit onderstaande brouwsels mag blijken. Mijn energie neigt vaak alle kanten op.
    
   
  
    
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  | 
 |